vineri, 23 ianuarie 2009

0199

Ministerul Culturii l-a refuzat din nou pe Constantin Brancusi

Proiectul Mostenirea lui Brancusi este unul din proiectele respinse anul acesta la Bienala de la Venetia. Este un proiect de echipa propus de criticul de arta Stefan Tiron si artistul plastic Alexandra Croitoru.

Ce credeti ca inseamna acest refuz?
S.T. & A.C.: Din momentul in care am hotarat sa aplicam pentru Pavilionul National al Romaniei la Bienala de la Venetia am stiut ca o vom face doar ca sustinatori ai unor valori adevarate si incontestabile. Am vrut sa aducem un prinos viu celui mai mare artist roman, tot ce am facut am facut in numele lui.
Dar cei care aveau responsabilitatea deciziei au ales din nou calea tradarii. Nu exista demonstratie mai covarsitoare si izbitoare pentru o criza generala a valorilor care creste, inghite si anihileaza tot ce era important inainte. Nu de mult Dan Puric avertiza ca "...trebuie sa inceteze promovarea non-valorilor", dar putini l-au ascultat cu adevarat. Am considerat ca Pavilionul Romaniei constituie cadrul perfect pentru a re-aseza Mostenirea lui Brancusi pe locul ei de cinste.
Am avut curajul sa vrem sa vedem cum stau lucrurile. Ei bine, iata ca istoria se repeta cand este vorba de Constantin Brancusi. Putini stiu ca guvernul comunist al Romaniei anilor 50' a refuzat Mostenirea lui Brancusi (atelier, lucrari importante etc) denigrandu-l si considerandu-l un reprezentant al unor valori care tin de formalismul burghez si exploatator. Iata ca astazi, la 20 de ani dupa dupa revolutia din 1989, Ministerul Culturii a refuzat din nou. “Pavilionul e in ghiarele acestui monstru adormit – Ministerul Culturii. El declara mereu ca nu are bani destui si se teme si de alti monstri, cum ar fi Ministerul de Externe (cu ICR Venetia) si SIE” concluziona Ion Grigorescu dupa jurizarea din 2007. Este clar ca in ‘50 tara era aservita unor doctrine inselatoare si politici culturale servile, dar astazi cine e de vina? Cine are interesul ca numele lui Constantin Brancusi sa nu stea la loc de cinste in Pavilionul Romaniei de la Venetia?

Va surprinde refuzul Ministerului Culturii? Cat de siguri erati de acest rezultat negativ?
S.T. & A.C.: Adevarul este ca pana in ultima clipa am crezut ca lucrurile s-au schimbat in Romania. Toti cei care aplica pentru prima data la Bienala de la Venetia au aceeasi experienta. In acelasi timp, nu ne facem iluzii, stiam foarte bine cine este adevaratul dusman in acest caz. Banuiam din experiente anterioare ca e vorba de blestemul national asociat cu sindromul elitelor tradatoare si servilismul intelectual.
Ce ni s-a confirmat acum e ca Romania sufera si ea de acest blestem. Elitele locale tind sa formeze rapid aliante cu strainii pentru a-si consolida pozitia, pentru a-si intretine privelegiile in defavoarea marii majoritati a populatiei tarii.
Aplicatia si refuzul ulterior functioneaza pana la urma ca un simplu test. Toate institutiile si ministerele clameaza lipsa banilor, dar de fapt ele sunt macinate de conflicte interne, jocuri de culise si lupte pentru suprematie, iar tara nu are nimic de castigat din toate astea. 

Mai aveti o speranta pentru viitor?
S.T. & A.C.: Nu am fi aplicat anul asta daca nu aveam increderea ca se poate face ceva bun in cultura, indiferent de piedicile puse in calea noastra, indiferent de dorinta unora de a uzurpa locul pe care Constatin Brancusi il merita. Nutrim speranta ca se va face dreptate undeva.
Desi Stefan Constantinescu declara acum doi ani, dupa aflarea rezultatelor jurizarii: “timpul revolutiilor a trecut. Astazi a ajuns sa fie patetica incercarea de a gindi ca poti schimba un sistem nefunctional” noi credem ca lucrurile se pot schimba. Practic, acum ca ne-am dat seama de situatia reala, ne-am decis sa aplicam cu acest proiect in fiecare an la Bienala de la Venetia, sa vedem cat poate sa mai dureze povestea asta la noi in tara, cat timp trebuie sa mai asistam la tirania nonvalorii. Proiectul “Mostenirea lui Brancusi” a fost rezultatul multor discutii avute cu specialisti si pasionati in domeniu. Insa incurajarea cea mai mare vine din partea publicului roman. Acest public bombardat constant cu ne-adevaruri ne-a inspirat cel mai mult, pentru ca a fost un public care l-a sustinut neconditionat pe Constantin Brancusi, chiar si atunci cand altii l-au tradat.

Stefan Tiron & Alexandra Croitoru

4 comentarii:

rahan spunea...

Nu inteleg ce cauta aceasta postare pe blogul dumneavoastra. Am fost redirectionat aici de pe lista de discutii EuroAtlantic Club...
Cine a facut acest interviu? Este vorba de un text preluat dintr-un ziar, o investigatie cu privie la ministerul culturii si cultelor din romania? De ce nu este nimic clar. Am vrea sa stim si noi mai multe despre ce s-a intamplat, pentru ca intradevar nu pare un caz izolat. Nu inteleg ce intentionati aici, sa deschideti inca o polemica dinasta a la realitatea tv?! In tara asta mai exista si oameni sanatosi si curiosi, interesati sa afle detalii semnificative. As dori sa comunic direct cu unul din cei doi mentionati aici.. si sa aflu mai multe.

Anonim spunea...

tot textul este o cacialma, nu?

sau un artist project?
dar atunci macar sa-l creditam ca atare

Protopopescu Eufrosina spunea...

Va rugam frumos, domnu, mai spuneti-ne ce s-a intimplat. Ce s-a intimplat? Adica ce continuare urmeaza?

Anonim spunea...

mai lipsea sa se spuna "prinos viu de recunostinta". sorry, dar textul asta putea fi scris si de un mos saizecist. generalitati gen "blestem national", citarea lui dan puric, acest mascarici de Tutea, povestea cu nonvalorile etc tin de o retorica nationalist-pasunista. Ba mai mult, cred ca acest discurs nu e de fapt propriu celor 2, dar l-au folosit "de imprumut", pt mai mult target. De ce nu acceptam ca e vorba de o jurizare si de o selectie, nu un refuz (elitele artistice din romania n-au pus niciodata serios si solidar problema jurizarii pt. bienala bienala, transparenta procedurii, modul de alcatuire al comisiei samd). ca sa ne amuzam, in final sintem anuntati ca "ne-am decis sa aplicam cu acest proiect in fiecare an la Bienala de la Venetia"