luni, 1 iunie 2009
0300
Adunarea la Peluza
(call for archers la ParadisGaraj in Noaptea Galeriilor)
Amorsati surprizele, dezvaluiti dublurile, sa zornaie zarurile sansei pentru toti meccanicii din Paradis. Avem 12 zile pentru a demonstra ca surprizele turbo se pot opune cu succes panzelor, ca nici o cota de piata nu este de nasul lui Tipitip si ca stocul de surprize cu animale ajung pentru orice pretentie culturala. Sa invingem scolile. Aduceti toate figurinele, montate sau nu - scoate planurile de cucerire la vedere si dezintegrati catapultele din cariere. Armada de surprize Kinder va calca in picioare orice eveniment special, curiozitatea va exploda in Garaj, inovatia va invinge inca o data interesul.
Expozitia de surprize si dubluri invita toti arcasii, certificati sau nu, la atacul contra dublurilor. Noaptea tuturor este momentul cand valurile de aliati vor cotropi galeriile si se vor revarsa catre Garaj saturate de trecut. Le vom pune spray-uri in maini si, functie de target, ii omologam. (Claudiu Cobilanschi)
Asteptam lucrari in diferite mixuri care sa aiba ca punct de plecare ideea de surpriza si dublura. Sunt binevenite atat colectiile de surprize turbo, animale, desene animate etc, cat si lucrari care discuta notiunile in sine. Sunt incurajate abordarile de tip DIY, lowtech, mixmedia, ready-made, art-irony etc.
Strategiile si doritorii se vor intalni si discuta joi 04 Iunie, intre 19.30 - 20.30 in ParadisGaraj (0723 971 929). Chemati intariri.
Pentru o teorie restransa a surprizelor in Romania
In lipsa unei teorii generale a surprizelor in Romania de ieri si de azi as propune sa urmarim atat cat putem, cine impacheteaza gumele cu suprize, cine a colectionat suprize si unde erau ele depozitate.
Surprizele nu vin din cer si nici dintr-un trecut copilaresc pierdut si imposibil de cronometrat. Cultura de masa care le dezvolta este popularizata direct de masina de propaganda imperiala a secolului 19. In secolul 19 majoritatea puterilor coloniale incep sa produca multe surprize si gadget-uri care sa insoteasca aproape toate produsele pietei interne de acasa, mai ales cand acestea se adreseaza tineretului si publicului care trebuia sa fie activ cooptat si inrolat in campaniile patriotice si jingoiste de peste mari si tari. Aceste surprize erau activ colectionate de copii si tineri din perioada.
La noi supriza de guma de mestecat este preponderent turceasca si are o perioada de inflorire si proliferare maxima situata aproximativ intre 1985 si 1995. Asta nu este o intamplare. Unul din primele comix-uri americane Marvel pe care le-am citit a fost un Conan the Barbarian meets The Mighty Thor in turceste, in Constanta anilor 80'. Turcia se afla deja in avangarda pietei negre alternative care se dezvolta in jurul paharelor si farfuriilor de cristal, bijuteriilor de aur si blugilor care incep sa fie traficate intens in aceeasi perioada. Exista poate si un fel de variante de surpriza bazate pe variatiuni culturale. Varianta franceza a gadget-urilor e distributita odata cu benzile desenate Pif si Rahan. Aceasta este o surpriza adresata bricoleurilor, a celor care fabrica, decupeaza, traforeaza singuri si asambleaza conform instructiunilor surpriza atasata la revista. Gadget-urile sunt accesoriile unor eroi preferati (ghiara de felina, cutitul de fildes, inelul cu cap de mort, sarbacana lui Rahan). Daca le aveai puteai deveni partial eroul preferat.
Gimmick-ul este surpriza germana, care vine si ea la pachet intr-un ou de ciocolata sau intr-o cutie de fulgi de porumb ori intr-o cutie de cacao. Ele propun mici masinarii dezasamblabile si reasamblabile conform instructiunilor, ca parte mai mica dintr-o serie mai mare clar recognoscibila. Ele ar putea fi comparate cu niste mici planuri miniaturale de utilaje produse pe banda rulanta, inscrise pe microfilmele unei industrii militare de buzunar – mai ales daca ne gandim inrudirea cu modelele de nave, avioane si tancuri atat de populare in Germania de dupa razboi.
Gumele de mestecat cu surprize repertoriaza si clasifica bunurile cele mai importante si de pret. Pretul surprizei nu are nici o legatura cu pretul gumei. Niciodata nu stii ce model de masina, ce fotbalist o sa nimeresti dupa ce ai cumparat surpriza. Surpriza functioneaza prin amanare. Este exact acelasi mecanism ca la loto-prono-sport sau loz-in-plic sau atunci cand investesti o suma in ceva pe termen foarte scurt. Cumperi ceva la un pret derizoriu ca sa poti avea accesul la marea surpriza promisa si implicita. Fara sa aiba inca prilejul sa o faca inainte de 1989, cultura de masa juvenila din Romania este deja pregatita sa achizitioneze si sa investeasca in masini de lux, masini de colectie si jucatori de fotbal celebri. Catalogul cerat al suprizelor de guma de mestecat este un compendiu al planurilor capitaliste de viitor. Nu numai economiile planificate ale erei comuniste au nevoie de o gandire cincinala, ci si economia libera necesita prognoze fericite ca sa poata creste expectativa.
Surpriza nu cred ca a fost analizata si nici mestecata destul, doar guma, miezul moale este apucat si stors, inainte sa fie scuipat afara in gunoi. Aveam prieteni care vanau in gunoie dupa suprize, ceea ce demonstreaza ca surprizele erau aruncate chiar si atunci cand inca mai erau pretioase, in timp ce gunoaiele devenisera, daca nu au fost dintotdeuna resursa maxima intr-o economie a lipsei, cel putin o sursa bogata de surprize pentru cei atenti. Surpriza este desfacuta, dezdoita si pusa la pastrare intr-un loc sigur. Supriza Turbo anticipeaza poate cel mai puternic in cadrul culturii de masa romaneasti fetisizarea masinii de lux, a masinii noi-noute din zilele noastre.
Cu aceasta ocazie as dori sa invit si pe altii sa contribuie la o teorie mai generala a surprizelor in Romania. (Stefan Tiron)
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
2 comentarii:
Suuuuuuper idee. Pacat ca am primit cam tarziu vestea (adica dincolo de 4 iunie...), si ca mi-am jucat (si pierdut) la zar toate cele cateva sute de surprize cu Tipitip, Bi-Bib, Bazooka Joe, Turbo..., acum vreo 25 de ani. Dar tare as vrea sa mai pipai si sa mai miros cateva surprize de acum un sfert de veac!!!!!
Pentru nostalgicii de abtibilduri GARBAGE PAIL KIDS, am de vanzare
https://picasaweb.google.com/110913057590166986975/GPKDeVanzare?gsessionid=UJcyhkUosk13yi2gXobvIA
Trimiteți un comentariu